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MarketingWeb
19 September 2017 - Reading time: 2 minutes

Emotional marketing: When brands take into account the emotions of their customers

Habefast Article Blog Emotional Marketing

In a consumer society where a multitude of brands and products are present, it can become complicated for the consumer to make a choice and for a company to stand out.

Some brands rely on authenticity to make a difference. Some brands rely on authenticity to make a difference. To do so, they use emotional marketing, a tool that allows them to stand out by arousing emotions in consumers. Emotional marketing is, above all, creating a feeling of immediate identification that helps guide consumer choices and behavior.

Make a mark on the consumer's mind

The consumer’s emotions provoked by emotional marketing make it possible:

  • to promote advertising memorization.
  • to promote attachment to the brand.
  • to promote the act of purchase at the point of sale.

In fact, each of the emotions felt by the consumer refers to a memory, a feeling of “déjà vu”, a moment lived, or an emotion already felt.

There are 2 main families of emotions: primary emotions such as joy, sadness and secondary emotions, themselves linked to the primary emotions, such as pride and frustration.

  • Joy, for example, captures the consumer’s attention, frees him from his daily tensions and concludes with a positive effect. For example, Coca-Cola’s international campaign to fight AIDS featured children singing the Ode to Joy to bring a sense of happiness to their Internet users.

  • Love, happiness brings a feeling of security, comfort…

  • Sadness, aims at touching the consumer and reminding him/her of memories and emotions already felt, it generates a feeling of attachment.

  • Fear, anger aims to shock the consumer in order to make him react to bad practices for example (road safety campaigns).

How to measure the impact of the emotions felt through your advertising?

There are some tools for analyzing post-campaign emotions such as:

  • Analysis of post-campaign emoticons on social networks.
  • Facial Coding, Neuromarketing, and Voice Analysis are more scientific methods, but are often used on a panel of consumers to measure the effectiveness of campaigns.

The analysis of all reactions indicates the degree of intensity of the emotions felt and therefore the receptivity of consumers to the campaign. Thanks to the brand, the consumer feels a particular feeling, which can encourage word-of-mouth and sharing on social networks.

If you are looking to establish an emotional connection with your consumers, contact our marketing department, which will provide you with a lot of advice on how to carry out your advertising campaigns.

Habefast
5.0
Based on 18 reviews
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Denis BurdetDenis Burdet
09:41 24 Jun 24
Super expérience avec l'équipe Habefast dans le cadre de la refonte de notre plateforme en ligne trOOdi.ch !Proactive et précise, l'équipe a vraiment été à notre écoute tout au long du projet et a su nous accompagner avec bienveillance.J'avais déjà vécu une très bonne expérience dans le cadre d'un autre mandat de branding relatif à l'identité visuelle de la marque Terre Vaudoise.
Yannick GrivelYannick Grivel
18:03 08 May 24
Le Triathlon de Nyon collabore avec Habefast depuis plusieurs années pour différents éléments. En 2024, ils sont refait intégralement notre site internet. Ils développement également la ligne graphique de chaque édition qui sont toujours originales et de qualité. Le suivi, la qualité et la rapidité d'exécution ou de réponse à nos demandes sont à relever. Je ne peux que les recommander les yeux fermés!
Bastien DrozBastien Droz
09:05 19 Apr 24
Super service et à l'écoute. Je recommande ce partenaire
Nathalie MarmierNathalie Marmier
07:36 03 Dec 23
😃 Je suis très heureuse de travailler avec toute l'équipe d'Habefast. Je me sens soutenue, écoutée et surtout comprise dans mes besoins. 🙏 Merci beaucoup. Je recommande cette agence.👍
Direction EPS RolleDirection EPS Rolle
13:49 15 Nov 23
Nous avons refait nos logos avec Habefast. Tip top, rien à redire. Service après-vente impeccable. A recommander.
Arborisme Leuba SAArborisme Leuba SA
14:06 20 Jun 23
Notre nouvelle marque, identité visuelle, ainsi que notre nouveau site internet viennent d'être terminés avec Habefast. Nous sommes ravis, c'est une équipe réactive, à notre écoute et de bons conseils ! Les visuels sont top, vous pouvez venir voir par vous-même ;)Nous vous les recommandons vivement !
Alexia HamelinAlexia Hamelin
16:40 01 Dec 22
Un très bon atout pour débuter et développer son entreprise : étude de marché au top, conseils avisés et perspicaces pour la suite, réactivité au top lors de grosses échéances. On se sent bien entouré et guidé, je recommande!
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